Gebruikersnaam Wachtwoord

Nieuwsberichten



Nieuws: Kluinveenschool aan zet


Verbeteren opbrengsten leesonderwijs

Verhogen instructievaardigheden leerkracht verbetert opbrengsten leesonderwijs


Bij het horen van het aanbod van School aan Zet, besloot de Kluinveenschool in Wierden zich aan te melden voor deelname aan het programma. Al enige tijd was het schoolteam teleurgesteld over de resultaten op het gebied van begrijpend lezen en dit was dan ook de insteek voor het eerste gesprek met School aan Zet. Het gesprek kreeg echter een andere wending, vertelt Johan Bisschop, directeur van de Kluinveenschool, enthousiast.


“Tijdens het ambitiegesprek dat wij voerden met experts van School aan Zet, werd ons aangeraden om het anders aan te pakken: Als wij betere opbrengsten op begrijpend lezen wilden, dan moesten we niet alleen focussen op die resultaten, maar zouden we ook de instructievaardigheden van de leerkrachten moeten verhogen. Dat was echt een eyeopener”, zegt Bisschop. “Dit heeft ons geholpen bij het opstellen en realiseren van onze doelstellingen; dergelijke resultaten zijn immers makkelijk meetbaar. Dit maakte het ook gelijk een behapbaar project.”

Hard aan de slag
“Geïnspireerd door het gesprek zijn onze leerkrachten gezamenlijk met de feedback vanuit School aan Zet aan het werk gegaan en zijn ze met de leerlingen strategieën gaan oefenen. De instructievaardigheden van de leerkracht werden hierdoor écht onder de loep genomen. Hierna ben ik in alle klassen gaan kijken naar de vorderingen”, vervolgt Bisschop. “Bij het tweede gesprek een half jaar later werd ons duidelijk dat niet alleen de opbrengsten voor begrijpend lezen verbeterd waren, maar zelfs voor het leesonderwijs in het algemeen.”

Van bouwsteen naar jaarplan
De uitkomsten van het tweede gesprek heeft Bisschop met zijn hele team besproken. In onderling overleg zijn toen drie bouwstenen gekozen om uit te werken voor School aan Zet:

1.    Leesbeleving (dit moest worden verhoogd in alle klassen, er is speciaal literatuur voor aangeschaft en het is naar de ouders gecommuniceerd)
2.    Woordenschat (verbindingen leggen volgens de viertakt)
3.    Teamleren (van en met elkaar leren)

De Kluinveenschool heeft de bouwstenen ook slim geïntegreerd in het schoolbeleid: ze zijn omgewerkt in jaarplannen. Bisschop: “Wij zien de bouwstenen en jaarplannen niet los van elkaar.  Juist de verbinding kan effect hebben op het hoofddoel: het verbeteren van begrijpend lezen. We brengen zo dus een verdiepende nuance aan in ons aanvankelijke streefdoel.”

Investeren in deelname
Bisschop: “In januari evalueren we de voortgang intern en in het voorjaar voeren we een derde gesprek met School aan Zet. Deelname aan het programma levert ons veel op: met begrijpend lezen zijn we enorm vooruit gegaan. Eigen inzet vanuit de school is volgens de directeur daarbij van cruciaal belang: “School aan Zet is voor ons een ideale sparringpartner; samen met een expert en andere scholen stappen wij even uit de school en reflecteren we met elkaar op de ambities en de (voortgang van) de plannen. De experts zijn deskundig en er wordt echt de tijd genomen om goede gesprekken te voeren. Maar je moet er wel voor open staan en er zelf energie in steken.”

Hoe verder?
Bisschop: “We hebben een flinke ambitie voor onszelf gesteld, namelijk de beste leesschool van Wierden worden. Mede door School aan Zet hebben we al flinke stappen gezet en we gaan vol goede moed door. Uiteindelijk is het de bedoeling dat de verandering die we nu in gang hebben gezet op de school geborgd wordt. Zodat we ook na deelname aan het programma die beste leesschool van Wierden blijven.” 


Klik hier voor het nieuwsarchief


Deel deze pagina op jouw favoriete social media kanaal!

Actuele berichten

Morgenster klaar voor het 'nieuwe normaal'
Morgenster klaar voor het 'nieuwe normaal'

Maandag 11 mei kunnen de eerste...

Lees verder
Onderwijs in tijden van corona
Onderwijs in tijden van corona

Lees verder
Wisseling van de wacht
Wisseling van de wacht

Esther van der...

Lees verder
Oog voor elkaar Ontwerp door bandwerk